Gratis patroon knuffel "Walvis"




Materialen:
* Stof (40 cm bij 40 cm)
* Kleine stukjes vilt (ogen en neusgat)
* Vulling (bijvoorbeeld wol, kapok, poppenvulling)

Werkbeschrijving:
Download het gratis naaipatroon in A3 formaat of in A4 formaat.

Knip alle delen uit de stof. Teken de contour voor de bovenzijde en onderzijde van de walvis op de stof met behulp van een Aqua Trickmarker (een viltstift waarvan de inkt oplost in water). Naai de inkepingen aan de bovenzijde van de walvis dicht. Doe hetzelfde voor de onderzijde van de walvis.


Leg de stukjes stof voor de vinnen van de vis op elkaar, waarbij de buitenkant van de stof naar binnen is gericht. Speld de patronen van de vinnen op de stof. Naai de contour van de vinnen op de stof, waarbij je de onderkant open houdt. Keer de goede kant naar buiten.

Knip het neusgat en de ogen uit het vilt en naai deze op de op het patroon aangegeven plek. Borduur met naaigaren de pupil op de ogen van de walvis zoals weergegeven in het plaatje hiernaast.

Leg bovenzijde en onderzijde van de walvis op elkaar, waarbij de buitenkant van de stof naar binnen is gericht. Speld beide zijden op elkaar. Leg op de juiste plaats de vinnen tussen de stof.
Naai bovenkant en onderkant aan elkaar. Naai een paar keer over de vinnen heen, zodat ze goed vast zitten. Hou de ruimte bij de staartvin open om de goede kant naar buiten te kunnen keren. Keer de goede kant naar buiten. Vul met de vulling en naai met de hand de vulopening dicht.


Speelgoed voor kinderen moet aan strenge eisen voldoen. Fabrikanten moeten hun speelgoed eerst grondig testen voordat ze op de verpakking mogen schrijven dat het product geschikt is voor kinderen jonger dan 3 jaar. Maar ook speelgoed voor oudere kinderen moet aan strenge eisen voldoen. Handgemaakte kleding en speelgoed voor kinderen is niet getest en kan dus nooit dezelfde veiligheid garanderen als een product dat in massaproductie is gefabriceerd. Als je zelf kleding of speelgoed maakt voor kinderen onder de drie jaar, zorg er dan in ieder geval voor dat het product geen kleine onderdelen bevat zoals knopen (vaak wordt als algemene richtlijn aangenomen onderdelen met een diameter kleiner dan 3,5 cm) en gebruik tevens extra sterke machinegaren.

© de dromenfabriek

niet bestemd voor commercieel gebruik

7 opmerkingen:

  1. compleet niet to the point, maar dát is een mooi papierke daar achter de walvis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de walvis gemaakt hoor. Hartstikke leuk om te doen. Hij staat op m'n weblog trouwens (d.d. 31-01-2010)

    Groetjes en bedankt voor het patroon!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze ga ik écht maken voor de baby (-kamer). Te schattig!! Groetjes ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt, het is ondertussen gelukt! het is het eerste dat ik maak dus wel wat gesukkeld maar het is af!

    groeten, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb er net ook eentje gemaakt met een restje stof van de gordijnen van de kinderkamer. Ook bij mij mijn eerste knuffel-stiksel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er vanochtend ook een gemaakt van stof van oude kleren van mijn moeder. Ik ben er erg bij mee.

    Dus bedankt, Hugo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb een super walvis gemaakt. Leuk dat je je patroon gedeeld hebt. Ik heb het resultaat op mijn blog mimimaakt.wordpress.com gezet.

    Groeten Miriam

    BeantwoordenVerwijderen