Gratis patroon babyslaapzak






De slaapzak is geschikt voor baby's vanaf ongeveer 6 maanden tot ongeveer 14 maanden. Gebruik voor de slaapzak ademende materialen, zoals katoen of wol. Vaak wordt voor babyslaapzakken een deelbare rits gebruikt, die je er onderste boven in zet, zodat de slaapzak niet weer vanzelf open kan gaan. In de werkbeschrijving wordt de slaapzak gevoerd. Voor een zomerslaapzak kan je de voering ook achterwege laten.

Materialen:
* Katoenen stof - Michael Miller, Nuts for Dinner (buitenkant)
   - 100 cm x 112 cm (maat 74/80)  - 125 cm x 112 cm (maat 86/92)
   - 150 cm x 150 cm (maat 98 t/m 116)
  Let op: voor maat 98 t/m 116 heb je een stof nodig met een stofbreedte van 150 cm.
* Katoenen stof (binnenkant)
   - 100 cm x 112 cm (maat 74/80)  - 125 cm x 112 cm (maat 86/92)
   - 150 cm x 150 cm (maat 98 t/m 116)
* Stof voor de voering  (voering)
   - 100 cm x 125 cm (maat 74 t/m 92)  - 150 cm x 150 cm (maat 98 t/m 116)
* Biais of reep stof van 5 cm breed
* Deelbare rits
   - 50 cm (maat 74/80)  - 60 cm (maat 86/92)  - 70 cm (maat 98/104) - 80 cm (maat 110/116)
* Twee drukknopen

Werkbeschrijving:
Download het gratis naaipatroon in maat 74/80 (geschikt voor baby's vanaf ongeveer 6 maanden tot ongeveer 14 maanden). Print het patroon verticaal (staand) op A4-papier op 100% (ware grootte).

Het naaipatroon in de maten 86 t/m 116 is verkrijgbaar in mijn webshop

Om een plaatje uit het stappenplan uit te vergroten kan je eenmaal op het betreffende plaatje klikken met je muis.

Stap 1: Het patroon tekenen op de stof.
Voor de katoenen stof (binnenkant & buitenkant):
Teken het achterpand en het linker en rechter voorpand met een aqua trickmarker op de stof. Teken vervolgens de naadtoeslag erbij. Hou over het algemeen een naadtoeslag van 0,5 cm aan. Teken de hals, schouders en armsgaten zonder naadtoeslag. Voeg bij de middennaad van het linker en rechter voorpand 2 cm naadtoeslag toe.

Voor de voering:
Teken een voorpand en een achterpand met een aqua trickmarker op de stof. Teken vervolgens de naadtoeslag erbij. Hou over het algemeen een naadtoeslag van een 1/2 cm aan. Teken de hals, schouders en armsgaten zonder naadtoeslag. In het midden van het voorpand teken je een horizontale lijn van 50 cm voor maat 74/80, 60 cm voor maat 86/92, 70 cm voor maat 98/104 en 80 cm voor maat 110/116.

Stap 2: Het knippen van de stof.
Knip het achterpand en het (linker en rechter) voorpand uit de stof.

Stap 3: Linker en rechter voorpand op elkaar spelden.
Leg het linker voorpand op het rechter voorpand met de goede kanten op elkaar. Speld de middennaad vast. Laat de bovenste 50 centimeter open voor maat 74/80 om straks de rits in te zetten. Laat voor maat 86/92 de bovenste 60 centimeter open. Laat voor maat maat 98/104 de bovenste 70 centimeter open en laat voor maat 110/116 de bovenste 80 centimeter open.

Stap 4: Naai vast.
Naai vast en knip de overtollige stof af.

Stap 5: Knip voorpand in.
Knip het voorpand van de voering 50 centimeter in voor maat 74/80. Knip het voorpand van de voering 60 centimeter in voor maat 86/92. Knip het voorpand van de voering 70 centimeter in voor maat 98/104. Knip het voorpand van de voering 80 centimeter in voor maat 110/116.


Stap 6: Achterpand op voorpand vast spelden.
Leg het achterpand van de binnenkant, de buitenkant en de voering op het betreffende voorpand, met de goede kanten op elkaar en speld vast.


Stap 7: Naai vast.
 Naai vast.

Stap 8: Keer met de goede kant naar buiten.

Keer de buitenste slaapzak met de goede kant naar buiten.

Stap 9: Schuif de twee slaapzakken in elkaar.
Schuif de binnenste slaapzak in de voering.

Stap 10: Vouw naadtoeslag naar binnen.
Vouw de naadtoeslag van de middennaad naar binnen en speld vast. Voor de binnenste slaapzak geldt, dat je de naadtoeslag om de stof van de voering heen vouwt. Schuif vervolgens de voering in de buitenste slaapzak.

Stap 11: Bovenzijde rits inkorten.
Knip de bovenste centimeter van de rits af. (Knip niet in de kartels!)

Stap 12: Positioneer de rits en speld vast.
Zet de rits er onderste boven in. Schuif de rits voorzichtig tussen de voering en de buitenkant van de slaapzak en speld vast.

Stap 13: Rits vast naaien.
Naai vast. Gebruik voor het stikken van de rits een ritsvoetje.

Stap 14: Biais naaien.
Werk de randen van de hals en armsgaten rondom af met een biais (5 cm breed).

Stap 15: Drukknopen bevestigen.
Bevestig de twee drukknopen volgens de werkbeschrijving op het pakje.

© de dromenfabriek
niet bestemd voor commercieel gebruik

15 opmerkingen:

  1. Welke stof gebruik je voor de voering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf recyclede ik een oude slaapzak en gebruikte deze voor de voering. Gebruik in ieder geval ademende materialen, zoals katoen of wol.

      Verwijderen
  2. kan het patroon jammer genoeg niet downloaden....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben van browser veranderd en heb het! maarrr nu nog een vraagje. hoeveel cm moet ik het verlengen om een grotere maat te bekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp er niets van :-( Ik heb het patroon geprint, controlevenster meermaals gecontroleerd, patroon aan elkaar geplakt en ook dat gecontroleerd dat het 80cm groot is, overgetekend op stof(met naadwaarde) en stof uitgeknipt. Nu wilde ik beginnen met het naaien, maar mijn rits van 70 cm is te groot.. Mijn voorpand is slechts 68 cm langs :s hHeb jij misschien enig idee wat er fout is kunnen gaan?? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hmmm ja, inderdaad. Ik heb het ooit per abuis aangepast van 30 cm na 70 cm na een tip van een lezer. Het idee was dat als je de rits langer maakt, je langer gebruik kan maken van de slaapzak. Ik heb het nu aangepast naar 50 cm.

      Verwijderen
  5. Ik zit me rot te zoeken naar een geschikte stof voor de voering, wol of katoen zoals werd aangegeven maar ik kan niets vinden. Heeft er iemand tips waar dit te koop is?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een "Nicky velours" is een heel fijn en zacht stofje dat je kan gebruiken. Als tussenvoering kan je ook altijd een (oude) badhanddoek gebruiken, werkt ook prima vind ik en ademt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo
    ik ben een leek in het lezen van patronen :-( hopelijk kan je me helpen

    Ik heb alles uitgeknipt op papier
    dus ik moet het nog op stof spelden
    maar heb even enkele vragen

    de achterkand van de slaapzak is uit één geheel als ik goed begrijp?
    dus daarvoor gebruik ik eigenlijk het deel waar achterpand op staat en stofvouw
    als ik dat dan geknipt heb kan ik dat openvouwen
    dit doe ik in katoenen stof, binnenkant en eventueel voering
    klopt dit?

    tweede vraag

    de voorkanten is dan gedeelte voorpand uitknippen in katoen buitenkant, katoen binnenkant en eventueel voering
    klopt dit?
    en dan nog eens gespiegeld ( drie keer )
    klopt dit?

    en als voering, mag ik daarvoor fleece nemen? Of is een badhanddoek ind veel beter?

    hopelijk heb ik het juist begrepen en kan ik dit één van de volgende beginnen knippen

    ik zou dit namelijk graaf maken als kerstcado voor mijn man zijn petekindje

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vraag 1: ja, de achterkant van de slaapzak bestaat uit één geheel. (Inderdaad drie maal knippen, twee maal uit katoen en één maal uit de voering.)

    Vraag 2: Nee, de voorkant wordt twee maal gespiegeld uit beide katoenen stoffen geknipt. Let op: in het midden met 2 cm naadtoeslag.

    Uit de voering knip je de voorkant in één geheel.

    Voor de voering gebruik je geen fleece, omdat fleece niet voldoende ademt, maar gebruik je beter natuurlijke materialen, als katoen / een katoenen badhanddoek of wol.

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb je toevallig ook geen patroon voor een mouwtje voor hieraan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dit echt een super site, maar zou het mogelijk zijn om meer kledingpatronen voor tieners er op te zetten, bv: een croptop, een jumpsuit,een of to shoulder kleedje,...
    E

    BeantwoordenVerwijderen